20 Nisan 5784
2024-04-28
Útravaló:

 

Az oldalon használt javascriptet Krupa György készítette. A Clearbox JS2 letölthető innen:

 


Galéria - Feljegyzések

Rövid-hosszabb kiegészítések, gondolatok, fordítások, melyek nem kaptak külön oldalt, de a sumér témához szorosan kapcsolódnak.  Ninahakuddu

Várkonyi Nándor írta Ki volt Berosszosz?
Városnév variációk Indus-völgyi civilizáció
A Necronomiconról A Szent Nász szertartása
Az istenek neve Párthusok, A Párthus Birodalom
A kunhalmokról Sumér és a sumér nép megnevezései
Az Ur-i királysírok és temető Szabír, Kabar
Nimrod - avagy Bábel tornya Nimrod álma
Bevezetés a sumér nyelvbe A Kárpát-medence népeiről

Nimród - avagy Bábel tornya

Nimród - avagy Bábel tornya - részlet a bibliai történetekkel összefüggő válogatásból, Talmud - Haggada - Nimrod (281. oldaltól - 283. oldalig) - Sacred Books III. Ókori héber irodalom
link (angol nyelven): vagy:
itt:

Nimrod
fordította: Ninahakuddu

Kush1, Ham fia és Noah unokája, idős korában egy fiatal feleséget vett magához és nemzett egy fiút akit Nimrodnak hívott, mert azokban a napokban az emberek újra lázadni kezdtek az Úr parancsai ellen és Nimrod lázadást jelent2.

Nimrod felnőtt és az apja rendkívül szerette őt, mert az ő idős korának gyermeke volt. És volt egy bizonyos bőröknek kabátja, amit az Úr Ádámnak készített. Amikor Ádám meghalt ez a kabát Enoch javává vált, tőle az leszállt Methusalehra az ő fiára; Methusaleh adta azt Noahnak, aki azt magával vitte a bárkába. És amikor az emberek elhagyták a bárkát Ham ellopta ezt a kabátot, és elrejtette azt az ő fivéreitől, azután titokban Kushnak, az ő fiának adta.
Kush rejtve tartotta azt néhány évig, amíg nagy szeretetéből Nimrodnak adta, az ő idős korának gyermekének. Amikor Nimrod húsz éves volt felvette ezt a kabátot és az adott neki erőt és hatalmat - hatalmat mint egy vadásznak a mezőkön és hatalmat mint egy harcosnak az ő ellenfeleinek és ellenségeinek az alávetettségében. És az ő háborúi és vállalkozásai felvirágoztatott mígnem királlyá vált az egész föld felett.

Lássátok, a mai napig közmondásos az ő hatalma a férfiak között, és ő aki tanítja a fiatal kart a fegyverek forgatására és a fiatal szellemet a vadászat titkaira, kívánja az ő tanítványainak "éppúgy mint Nimrod aki hatalmas vadász volt a földön és virágzó az ő háborúiban."

Amikor Nimrod negyven éves volt az ő testvérei, Ham fiai, összevesztek Japhet fiaival. És Nimrod öszegyűjtötte Kush törzseit, és kiment csatázni Japhet fiaival. És megszólította az ő seregét, mondván:
"Ne csüggedjetek és űzzétek el szívetekből a félelmet! A mi ellenségeink biztosan a ti prédáitok lesznek és majd azt tesztek velük ami tetszik."

Nimrod győzedelmes volt és a szembenálló seregek az ő leigázottjaivá váltak. És amikor ő és katonái örvendezve hazatértek, a nép köréje gyűlt és királlyá tették és egy koronát tettek az ő fejére. És ő tanácsadókat, bírókat, vezéreket, fővezéreket és parancsnokokat nevezett ki. Alapított egy nemzeti kormányzatot és Therach-t, Nahor fiát fő hivatalnokának tette.

Amikor Nimrod ekképpen megalapította hatalmát, elhatározta épít egy várost, egy fallal körülkerített várost ami országának fővárosa lenne. És ő kiválasztott egy bizonyos síkságot és épített egy nagy várost azon és Shinarnak3 nevezte azt. És Nimrod Shinarban lakott biztonságban és fokozatosan uralkodóvá vált az egész világon; és abban az időben a föld összes népe egy volt nyelvben és beszédben.

Nimrod az ő jólétében nem nézte az Urat. Isteneket készített fából és kőből, és a nép leutánozta az ő tetteit. Az ő fia Mordon4 szintén bálványokat szolgált, amiből a közmondás van nekünk egészen a mai napig, "A gonoszból gonoszság jön ki."

És az történt ebben az időben, hogy Nimrod fő emberei (hivatalnokai) és Phut, Mitzrayim, Kush és Kanaan leszármazottai együtt tanácskoztak, és mondták egymásnak: "Építsünk egy várost és annak közepébe egy magas tornyot egy erődítménynek, egy tornyot, aminek a teteje elér majd egészen a Mennybe. Akkor majd valóban készítünk magunknak egy nagy és hatalmas nevet, ami előtt az összes ellenségünk reszketni fog. Senki nem lesz akkor aki képes ártani nekünk, és nincsenek háborúk melyek szétszórhatják a mi sorainkat." És ők a királynak ezekkel a szavakkal beszéltek és ő jóváhagyta a tervüket.

Tehát ezek a családok összegyűltek és kiválasztottak egy alkalmas helyet az ő városuknak és annak tornyának egy síkságon kelet felé, Shinar földjén.

És amíg a tornyot építik, lázadás hajtott ki a szívükbe, lázadás Isten ellen és azt képzelték, hogy harcolhatnak vele.

Szétváltak három csoportra; az első csoport mondta:
"Mi felmegyünk a Mennybe és oda tesszük a mi isteneinket és azokat imádjuk."
A második csoport mondta:
"Mi beözönlünk az Úr egeibe és összemérjük a mi erőnket az övével."
És a harmadik csoport mondta:
"Igen, mi lándzsával és nyílvesszővel sújtjuk majd őt."

És Isten nézte az ő gonosz vállalkozásukat, ismerte azok gondolatait, ők mégis alapoztak rá. Ha a kövekből egy amelyiket ők magasra emeltek azok magasából lehullott, a szívük mélyéig szomorúak voltak és egészen sírtak; amikor az ő testvéreikből néhányan leestek az épületről és szörnyet haltak, még akkor sem vették figyelembe az élőket így elvesztek.

Ekképpen folytatták ők éveken át, míg Isten mondta, "Mi összezavarjuk az ő nyelvüket." Akkor a népek elfelejtették nyelvüket és egy idegen nyelven beszéltek egymáshoz.

És ők összevesztek és verekedtek a sok félreértés következtében, amit ezáltal a nyelv zűrzavara okozott, és sok elpusztult ezekben a vitákban, míg végül kénytelenek voltak abbahagyni az építkezést.

Az ő megérdemelt büntetésüknek megfelelően tett büntetést Isten a három lázadó csoporton. Azok, akik mondták, "A mi isteneinket fogjuk a Mennyekbe tenni," megváltoztak külsőben és olyanná lettek mint a majmok; azok akik mondták, "Nyílvesszőkkel fogjuk sújtani őt," megölték egymást félreértések következtében; és azok akik mondták, "Próbáljuk a mi erőnket az övével," elszéledtek a föld színén.

A torony rendkívül magas volt. A harmad rész abból lesüllyedt bele a talajba, a második harmadot felgyújtották, de a megmaradó harmad Babilon lerombolásának idejéig5 állt.
Így lettek a népek szétszórva a földgolyón át és szétosztva nemzetekbe.



Jegyzet:
1. A sumér "kush" szó bőrt, irhát jelent, a bőrből készült dolgok jelzésére egy determinatívum is. A szó gyökei alapján (vág + takar, véd; összeilleszt) az ebből készült öltözéket is jelenthette. Nem gondolom, hogy Kush fiai itt és a Bibliában a mai Afrikában élő mintegy 25 milliós népcsoportot jelentette, sokkal inkább a sumérokra utal, főleg azok ősi ruházatára, a hatalmassá tevő "kabát" legendája az archaikus időkből maradhatott fenn.
2. Nimrod neve párducot jelent, nem pedig lázadót. Gondolom a példázat kedvéért, a tanmese megfelelő hangsúlya miatt adták ezt az értelmet a névnek.
3. Ekkor már Shinar vagyis Sineár = Sumér csak mint egy nagy város él az emlékezetben. A "fallal körülkerített várost" pedig határozottan Urukot idézi, legfőképpen azért mert ez a meghatározás Uruk állandó jelzőjének tekinthető elsősorban a Gilgamesben. Hogy a területet és a városokat illetően a legenda keletkezésének időpontjában már nagy zűrzavar volt tudásban, az Ábrahám történetében (lásd Nimrod álma) is világosan nyomon követhető, ott már Ur Káldeának nevezik az országot és Bábelnek a várost.
4. Mordon Nimród fia az Ábrahám legendában Merdon. (Érdekes, hogy a sötétvarázsló vadászt, a roxforti tanárok egyikét így nevezte el Rowling a Harry Potterben)
5. i. e. 689-ben az asszírok teljesen megsemmisítették Babilont.


 



vissza a lap tetejére


® by Ninahakuddu, 2008