21 Nisan 5784
2024-04-29
Útravaló:

 

Az oldalon használt javascriptet Krupa György készítette. A Clearbox JS2 letölthető innen:

 


Galéria - Feljegyzések

Rövid-hosszabb kiegészítések, gondolatok, fordítások, melyek nem kaptak külön oldalt, de a sumér témához szorosan kapcsolódnak.  Ninahakuddu

Várkonyi Nándor írta Ki volt Berosszosz?
Városnév variációk Indus-völgyi civilizáció
A Necronomiconról A Szent Nász szertartása
Az istenek neve Párthusok, A Párthus Birodalom
A kunhalmokról Sumér és a sumér nép megnevezései
Az Ur-i királysírok és temető Szabír, Kabar
Nimrod - avagy Bábel tornya Nimrod álma
Bevezetés a sumér nyelvbe A Kárpát-medence népeiről

Nimród álma - részlet az Ábrahám elbeszélésből - Talmud Haggada

Nimród álma - részlet a bibliai történetekkel összefüggő válogatásból, Talmud - Haggada, Abraham elbeszélés ((284) 293. oldaltól - 295. oldalig) - Sacred Books III. Ókori héber irodalom
link (angol nyelven): vagy:
itt:

Nimrod álma
fordította: Ninahakuddu

Előzmények összefoglalása az elbeszélésből: Abraham születésekor a mágusok egy nagy és fényes csillagot láttak emelkedni a keleti égbolton, ami felemésztett vagy felfalt négy csillagot az ég négy sarkából. A mágusok azt mondták, hogy ez a jel az újszülötthöz kapcsolódik, ha felnő gyümölcsöző lesz és nagyon növekszik hatalomban és emelkedésben és az ő leszármazottai fogják lerombolni Nimrod királyságát és megszállni annak földjét. A mágusok elmondták ezt a királynak, és azt tanácsolták neki, hogy fizesse ki a gyerek értékét az apjának és pusztítsa őt el, mert ha nem teszi, Abraham utódai megsemmisítik az ő gyerekeiket. Nimrod így tett, üzent Therachnak Abraham apjának, hogy adja át a gyereket, hogy megöljék, mielőtt szerencsétlenséget zúdít rájuk és fizetségképpen aranyat és ezüstöt ajánlott fel. Végül Therach egy rabszolgájának a gyerekét küldte el Abraham helyett. A király megölte a gyereket, míg Therach elrejtette családját egy barlangba. Amikor a király és emberei elfelejtették az egész históriát a család előjött a barlangból, Abrahamot tanulni küldték Istenről Noahhoz és az ő fiához Shemhez. Történt, hogy Abraham saját kezével lerombolta Therach, az apja által kőből és fából készített szobrokat és Therach elment Nimrodhoz bepanaszolni a fiát, aki 10 napra börtönbe vetette, majd tanácsnokai javaslatára az ítélet tüzes kemencébe vetés lett. Mikor Abrahamot kivezették a börtönből a bölcsek és mágusok felkiáltottak, hogy ismerik ezt a gyermeket ő az, akinek születésekor egy hatalmas csillag tűnt fel négy másikkal együtt. Elmondták Nimrodnak, hogy Abraham születésekor Therach becsapta őt, és egy másik gyereket küldött Abraham helyett. És Mikor Nimrod megkérdezi Therach-t, hogy igaz-e mindez, ő bevallotta, és azt is elmondta, hogy másik fia Charan (a Midrasban Haran) tanácsára tette ezt. Akkor a király mindkettőt tüzes kemencébe vettette. Charan meghalt, de Abrahamnak semmi baja nem lett mert bízott Istenben. Akkor a király ajándékokat adott neki és elbocsátotta békében.1 ____
Innen a szöveg teljes fordítása:

Megközelítőleg két évvel Abraham tűz általi haláltól megszabadulása után, Nimrod király álmodott. És látta ebben az álomban, hogy seregével egy völgyben állt, szembe egy nagy kemencével, amiben tűz lobogott; és egy ember, Abrahamra hasonlító kijött a kemencéből és a király elé állt, kezében egy kihúzott kardot tartva. És az ember közeledett Nimrodhoz az ő felemelt kardjával és Nimrod elfordult és megfutamodott. Akkor amint a király megfutamodott, az ember utána dobott egy tojást és a víz óriási folyama ömlött ki ebből a tojásból, beborítva a királyt és az ő egész seregét, és mindegyik megfulladt kivéve a királyt három emberrel. Ahogy ők menekültek, a király megfordult megnézni a társait akik megmenekültek vele, és észrevette, hogy magastermetű emberek és külsőre méltóságteljesek és királyi ruhába öltözöttek.
És a folyó eltűnt és csak egy tojás maradt. És tovább az ő álmában Nimrod király meglátott egy madarat (amint) kilépett ebből a tojásból és a madár rászállt az ő fejére és kivájta az ő szemeit.

Akkor a király felébredt nagy rémületben és íme a szíve gyorsan vert és vére lázas volt. Reggel a király elküldött az ő bölcs embereiért és elbeszélte nekik az álmát, kérte annak értelmezését.

És a bölcs férfiak egyike, akinek Anuki2 volt a neve válaszolt, mondván:
"Meglásd, ez az álom előre jelzi a gonoszságot amit Abraham és az ő leszármazottai fognak okozni (ami) a Király idejében eljön. Az megjövendöli a napot, amikor ők felemelkednek és lesújt a mi urunk a Király az ő összes seregével, és egyik sem menekül meg kivéve a Királyt, a másik három királlyal, akik csatázni fognak az ő oldalán.

És a folyó és a madár, ahogy ezek kijöttek a tojásból, íme ők csupán ennek az embernek (az álombelinek) a leszármazottait jelképezik, akik sok gonoszságot fognak művelni a mi nemzetünknek és a mi népünknek az eljövendőkben."

"Ez az álom értelmezése, annak egyetlen jelentése. És te jól tudod, óh uram a Király, hogy sok évvel ezelőtt a te bölcseid ezt pontosan látták de azért a te saját szerencsétlenségedre te mégis sietve engedted ezt az embert élni. Amíg a földön jár a te királyságod veszélyeztetett marad."

Anuki szavai mély benyomást tettek a Királyra, és titkos megbízottakat küldött elvenni Abraham életét. A Király terve azonban meghiúsult, Abraham egy rabszolgája Eleazer által, akit Nimrod ajándékozott neki. Ő értesült a Király szándékáról és figyelmeztette az ő mesterét, mondván,
"Emelkedj, elfognak téged, gyorsan, hogy megmenekülj a pusztulástól." És mesélt Abrahamnak a Király álmáról, és az értelméről, amit a bölcsek adtak annak.

Így Abraham Noah házához sietett, és maradt rejtőzve ott, amíg a Király szolgái átkutatták saját otthonát és a környező vidéket hiába, és maradt hosszú ideig, egészen addig míg a népek elfelejtették őt.

És történt az elrejtőzés ezen időszaka alatt, hogy Therach, aki még mindig egy kedvenc volt a királynál, titokban elment meglátogatni az ő fiát. És Ábrahám beszélt neki mondván, "Gyere, mindannyian induljunk el egy másik földre; menjünk Kanaanba! Te jól tudod, hogy a Király keresi az én életemet, és ennek ellenére ő megbecsül és dícsér téged, de vagyon és hatalom nem vezet semmihez a halál és betegség órájában. Indulj útnak velem, Ó atyám, add fel a hiábavalóságot amit te folytatsz; éljünk biztonságban, imádjuk a nagy Istent, aki teremtett minket, boldogságban és békében."

És Noah és fia Shem az ő könyörgéseiket hozzátette Abrahaméhoz, míg Therach beleegyezett, hogy teszi amit ők kívántak.
És Therach Abrahammal az ő fiával és Lot az ő fiainak fiaival és Saraival, az ő menyével, és az ő egész családjával kiment Ur Kaldeából, Bábel városából, Kharan földjére és ők ott tartózkodtak.


Jegyzetek:
1. A születéskor feltűnő csillag mint égi jel, a gyermek elpusztítására törekvő hatalom, a kemencébe / tűzbe vetés, majd az onnan való csodálatos megmenekülés nem ismeretlen motívum a bibliai elbeszélésekben. Jézus születése utáni történések, az égi jel, a betlehemi csillag, Heródes ártatlan gyerekeket gyilkoltat meg, hogy köztük Jézust is elpusztítsa, a család menekülése, ha nem is párhuzamos de nagyon hasonló történet Ábraháméval, és Ábrahám tűzbevetése és onnan való megmenekülése párhuzamos Dániel könyvének harmadik fejezetében leírt történettel.
Dániel 3,15.
"Ha tehát készen vagytok: mihelyt halljátok a kürtnek, sípnak, cziterának, hárfának, lantnak, dudának és mindenféle hangszernek szavát, leboruljatok és imádjátok az állóképet, a melyet én csináltattam. De ha nem imádjátok, tüstént bevetettek az égő, tüzes kemencébe; és kicsoda az az Isten, a ki kiszabadítson titeket az én kezeimből?"
Nabukadonozor három káldeai zsidó helytartója, Sidrák, Misák és Abednégó nem imádták, és a kemencébe vetették őket, ahonnan épen és egészségesen jöttek ki:
"És egybegyűlvén a fejedelmek, helytartók és kormányzók és a király tanácsosai, nézik vala ezeket a férfiakat, hogy a tűznek semmi hatalma nem lett az ő testükön, és hogy egy hajszáluk sem égett meg, és az ő alsó ruháik meg nem változtak, és a tűz szaga sem járta át őket." Dániel 3,27
Majd ugyan úgy mint Nimród tanácsadói, Nabukodonozor meghajolt Sidrák, Misák és Abednégó Istene előtt és kijelentette:
"... nincs más Isten, a ki így megszabadíthasson" Dániel 3,29
A Korán szerint Abrahamot saját bálványimádó népe akarta megégetni, de Isten megmentette őt. (21:68-70)
2. A hét bölcs Anunnaki történeti maradványának tekinthető az Anuki név.

Hafiz "A Szeretet költője" (1325-1329?) A "kerevet" c. művében így ír : (- Sacred Books volume VIII Medieval Persia, 364. o.)
"A kertekben legyen Zoroaszter imádás újra, annak összes szertartásaival, most amíg Nimród tüzei a tulipán virágokban élnek."


 



vissza a lap tetejére


® by Ninahakuddu, 2008